onsdag, april 09, 2014

Onsdag 09.04.14

I dag morres fikk jeg en tlf fra hjelpemiddelsentralen.
De hadde noen ørepropper de skulle levere til meg:)
Jeg har fått ett sett til å ha på dagtid, med to filtere til.
det ene filtret har et lydnivå på 15 desibel, 
og det andre har et lydnivå på 25 desibel.
Og ett parr til å bruke på natt. Disse er litt mykere enn de som brukes på dagen.




De øreproppene på dagen har jeg testet ut litt.
De demper en del av støyen når en er ute, og skal handle eller en tur på sentret.
Når en skal prate så blir stemmen så rar. Akkuratt som når en holder fingrene for ørene.
Det syntes jeg kan være litt ubehagelig, og at jeg tror jeg snakker normalt. 
Men egentlig snakker jeg ganske lavt. 
Jeg hører stemmen min mye høyere selv, enn det som kommer ut. 
Når jeg går bråker det ganske mye inni hodet. Noe som er ganske slitsomt.
Må prøve de ut mer, da jeg ikke har vært ut å prøvd de mer enn 2 ganger.
De øreproppene til natt, har jeg ikke testet ut enda.

Fremgangen for å få tilpassede ørepropper:
Ta kontakt med din fastlege, som hennviser deg til en speialist.
Du kommer da til en spesialist (øre nese hals) for å ta en avstøpning av ørenegangene.
Kontakt hjelpemiddelsentralen, for å høre om de dekker øreproppene.
De siste årene har de dekket ørepropper til de som har en diagonose, som tilsier at du sliter med lyder.
Avstøpningen blir sendt til en hørselslabb, som skal lage dine ørepropper.
De du får på dagen heter ørepropper, mens de du får på natt heter sov i ro.

Elles om dagene er jeg ganske så sliten, og ikke orker stort.
Blir mye soving, og lite annet.
Men slik er det da når en har ME, og ikke har kontroll på styrken i kroppen.
Nå er det senga igjen for meg, etter at jeg har sittet her og skrevet.
Ønsker alle en fin dag:)

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...